20 november 2011

JANE EYRE

Den senaste tiden har jag njutit av Jane Eyre av Charlotte Brontë. Vilken underbar historia! Men en bra bok är tyvärr väldigt dålig för moralen. Man vill sluta jobba och börja negligera barnen, men istället för att göra det fick jag helt enkelt låta bli att sova! Min fascination för Jane Eyre började med att jag såg den nya filmen med Mia Wasikowska som Jane Eyre och Michael Fassbender som Mr Rochester, som hade premiär i september i år. Sen såg jag en miniserie på fyra delar från 2006 med Ruth Wilson och Toby Stephens i huvudrollerna och förra lördagen sprang jag på boken av en slump när jag skulle med tåget till Karlstad. Nu har jag läst den, på engelska så klart. Filmen var jättefin, miniserien underbar och boken helt fantastisk! Bilderna nedan är från miniserien. Jane Eyre publicerades för första gången 1847 under pseudonymet Currer Bell. Jag älskar att läsa böcker från den här perioden, eftersom de ger ett intressant perspektiv till det liv vi lever i dag. Det är inte mycket som har ändrats.....
Lately I've been enjoying Charlotte Brontë's novel Jane Eyre. It's such a lovelt story! But unfortunately a very good book is also very bad for morals... I almost stopped working and began neglecting the kids. I didn't though, so instead I stopped sleeping at night.... My first meeting with Jane Eyre was the new film from September with Mia Wasikowska as Jane Eyre and Michael Fassbender as Mr Rochester. Then I saw the mini serie from 2006 with Ruth Wilson och Toby Stephens and saturday week as I was catching a train I found the book by chance. Now I've red it, in English of cause! The new film was beautiful, the mini serie was wonderful and the book absolutely fantastic! The pictures above are from the mini serie. Jane Eyre was first published in 1847 under the pseudonym of Currer Bell. I love reading books from this period as it gives such an interesting perspective to our "modern" lifestyle. Nothing much has actually changed....

2 kommentarer:

  1. Tycker det är kul att både 2006-miniserien och 2011-filmen (och 1996-filmen, för den delen) är filmade på samma plats. Kan verkligen inte se något annat ställe som Thornfield nu, för Haddon Hall passar så bra.

    Har läst utdrag ur boken på svenska på andra bloggar och den låter så väldigt ... klumpig ... på svenska. Bra val att läsa den på engelska! :)

    SvaraRadera
  2. Vad roligt! Du känner din Jane Eyre bättre än vad jag gör än.... Filmen från -96 har jag inte sett, måste nog ta och göra det! Engelska böcker läser jag alltid på engelska, önskar bara att jag behärskade fler språk lika bra så jag kunde läsa mer litteratur på originalspråk.

    SvaraRadera