1 augusti 2011

LYCKENÄS - VECKA 3

Enligt bloggen Kurbits var det trasmattans dag igår, så då passar det här inlägget extra bra!

Regn och mul i nästan en vecka. Trååååkigt. Så tråkigt att jag hittade på ett projekt: att virka en rund trasmatta till min mässmonter på CPH Kids i Köpenhamn i augusti. Den är lite inspirerad av Frosta Designs virkade trasmattskit. Först fick jag tigga mattrasor av min mamma, rota runt på hennes smala sidovindar, vi hittade en kasse trasor. Det känns ganska rörande att använda trasor som mormor klippt av sina gamla och troligen älskade gamla klänningar, förkläden och byxor... En stor virknål hittade jag också. Många av trasorna var väldigt korta så jag fick lov att skarva. På sommarstället har vi inte el men det löste sig bra ändå för där står en underbar gammal trampsymaskin som tilhörde min morfars mor. Den är så fin, och det känns häftigt att kunna sy när man inte har ström! Så fin mattan kommer vara på ett tråkigt grått mässgolv!
Rain and cloud for almost a week. Booooring. Bored enough to start a new project; to crouchet a round rag rug for my stand at CPH Kids in Kopenhagen in August. First I needed to beg for rags from my mother, after looking through all her boxes and stuff on her attics we found a bag of rugd that my grandmother had cut. Then I managed to find a very large crouchet needle amongst my mothers things. It's quite touching to use rugs that my grandmother cut from her old and probably much beloved garments... Some of the rugs where very short so I needed to sew them together. There's no electricity at my summerplace, but there is a beautiful old pedal sewing machine that belonged to my granddads mother. I think it's amasing to be able to do sewing even though there's no electricity! The rug is coming along beautifully, it'll soon be finished and it's going to look wonderful on a very boring grey stand floor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar